Piloti v RU- odznaky

Stejně jako ostatní složky Rakousko – uherské armády mělo i letectvo své specifické odznaky, které se nosily připnuté na pravé straně uniformy. Můžeme se setkat s velkým množstvím padělků, protože originály jsou sběrateli vysoce ceněny…

 

Polní piloti – I. varianta (1913) k. u. k. armáda

Ilustrační_foto

 

Odznak byl schválen císařským výnosem 11. září 1912. Udělovalo jej válečné ministerstvo na základě doporučení velitele Luftschifferabteilung (oddělení vzducholodí) a to aktivnímu i neaktivnímu personálu, který úspěšně podstoupil polní pilotní cvičení. Jeho specifický vzhled tvoří tmavozelený oválný věnec s císařskou korunou na horním okraji. Na jeho protějšku nalezneme bílý smaltovaný štít s monogramy císaře Františka Josefa I – FJI. Věnec protíná černý orel s roztáhnutými křídly. Když odznak otočíme, nalezneme na něm značku výrobce firmy Zimbel z Vídně. K připevnění sloužil špendlík.

Odznak se absolventovy výcviku propůjčoval na jeden rok, během něhož musel splnit dané požadavky, aby mu zůstal natrvalo. Jinak jej musel vrátit.

Trvalé ponechání odznaku ve vlastnictví pilota mohlo nastat jen z těchto tří důvodů…

1) Pilot dokončil trénink před 31. prosincem 1913
2) Absolvování minimálně deseti vzletů v rámci válečné operace
3) Pilot utrpěl zranění během válečné operace a navíc prokázal statečnost v boji s nepřítelem

 

Polní piloti – II. varianta (1917) k. u. k. armáda

Ilustrační_foto

 

Nová varianta odznaku pro polní piloty bal představena 6. října 1917. Ve vyhlášce je uvedeno:

Jeho k. u. k.  apoštolské veličenstvo milostivě schvaluje nejvyšším výnosem z 10. září 1917 změnu designu odznaku pro polní piloty a to tímto způsobem: původní způsob navěšení bude nahrazen háčky v místě, kde se nacházela jehla…“

Změna v mechanismu připevnění nastala z čistě praktických důvodů a byla reakcí na stížnosti pilotů. V horní části navíc přibyla maďarská koruna. Důvodem byl zvyšující se tlak Maďarska za účelem osamostatnění.

 

Piloti hydroplánu- I. varianta (1915) k. u. k. vojenské námořnictvo

Ilustrační_foto

 

Stejně jako k. u. k. armáda i loďstvo zřídilo v roce 1912  leteckou složku. Následující rok prošlo výcvikem čtrnáct důstojníků, kteří tvořili základ k. u. k. námořního letectví…

Linienschiffsleutnant Hugo Ockermüller
Linienschiffsleutnant Wenzel Wosecek
Fregattenleutnant Gottfried Banfield
Linienschiffsleutnant Viktor Klobucar
Linienschiffsleutnant Franz Mikuleczky
Linienschiffsleutnant Gustav Klasing
Linienschiffsleutnant Hugo von Wiktorin
Fregattenleutnant Karl Cerri
Fregattenleutnant Konstantin Maglic
Fregattenleutnant Glauko Prebanda
Fregattenleutnant Otto Ritter Fiala von Fernbrugg
Fregattenleutnant Alois Kaindl
Fregattenleutnant Heinrich Fontaine von Felsenbrunn 
Linienschiffsleutnant Heinrich Huss

Odznak byl schválen výnosem 10. března 1915 a nesměl se nosit současně s odznakem polního pilota. Tvoří jej oválný kruh (40 x 30 cm) o šířce 4 mm. Ve středu se navíc nachází další kruh z bílého smaltu. Nesmí chybět ani racek (bílý s červeným zobákem) s roztáhlými křídly, které kruh protínají (vyčnívají cca 8mm po obou stranách). Pod rackem se nachází symbol obsahující korunu a kotvu. Odznak je vyroben ze stříbra.

 

Piloti hydroplánu- II. varianta (1918) k. u. k. vojenské námořnictvo

Ilustrační_foto

 

Ihned po stabilizaci námořního letectví a změnách, které se následně uskutečnily, se začalo pracovat na návrhu nových odznaků. Jeden měl být určen pro pozorovatele a druhý pro pilota, který se přímo účastnil bojové akce. Nové odznaky však vstoupily v platnost až v roce 1918. Důvodem byl nucený odklad z důvodu smrti Františka Josefa I., která si vyžádala nové úpravy po vizuální stránce.

Na odznaku přibyly v dolní části tři erby: maďarský, rakouský a habsburský. Věnec má klasicky zelenou barvu a racek je bílý s červeným zobákem. K výrobě byl použitý tombak.

 

Pozorovatelé - balón (1918) k. u. k. armáda

Ilustrační_foto

Krátce po vypuknutí I. světové války se začalo rozlišovat, zda pozorovatel využívá při sledování nepřítele hydroplán nebo balón. Rozdíl byl znatelný především ve chvíli, kdy pilot čelit palbě ze strany nepřítele. Proto 17. května 1917 vyšlo nařízený, které stanovilo dva odznaky.

K výrobě byl opět použit tombak. V dolní části se nachází tři erby: maďarský, rakouský a habsburský. Tvar určuje ovál, který přetíná černý orel držící dva svazky blesků. Výrobcem byl opět Zimbel jako ve všech předešlých případech.

Ilustrační_foto

 

Pozorovatelé - hydroplán (1918) k. u. k. armáda

Ilustrační_foto

 

Odznak je skoro totožný s II. variantou pro piloty hydroplánu zapojující se přímo do vzdušných bojů. Jen racek je situován na opačnou stranu a drží dva blesky. Celkem bylo zhotoveno 200 kusů.

 

zobrazeno: 7138x, komentářů: 2, autor: viky, vytvořeno: 11.9.2009 0:18

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na detektory-tesoro.cz uživatelský účet, zaregistrujte se. Registrace je bezplatná a k ničemu vás nezavazuje.

PřezdívkaHeslo
Registrace

Hledat na tomto webu

Detektor na splátky

Detektor na splátky s nulovým navýšením

Nejčtenější články

Nejčtenější vůbec

Partnerské weby

LovecPokladu.cz - detektory kovů Detektory kovů C.Scope Detektory kovů Mlejnský

Nejživější ve fóru

V Tesoro Tejón:
Sytic: Zdar mrcasnici poridil jsem si starsiho tejona nemate nekdo naky detajlni navod nastaveni?... » ukázat

V Tesoro Tejón:
Sytic: Zdravim hledaci mate tady jeste nekdo to nastaveni na tejona?? Jsem si ho nove poridil sta... » ukázat

V Tesoro Vaquero - hloubka:
jozka250: zdravim uz ste nekdo mel na vaqueru tuhle sondu jaky to bylo a co znamena Technologie DD B... » ukázat

> Vstup do fóra
online counter